Hyvän ja pahan kyynelpuu – The Tree of Tears of Good and Evil
Sekatekniikka (pigmentti, pigmenttisiirto, akryyli, hiili, pigmenttitussi, monotypia) vanerille
2017-
Uniikkeja
Koko ja hinta mainittu teoksen yhteydessä.
(Viimeisenä syvyysmitta, jota ei ole tarkistettu!)
(Huom.! Kaikki teokset eivät ole suorakulmaisia / symmetrisiä!)
Aloin työstää suurikokoista Kyynelpuu -teoskokonaisuutta 2000-luvun alkupuolella, mutta lukuisista yrityksistä huolimatta työstä ei vain tullut sellaista kuin halusin. Vuosien aikana Kyynelpuu on muuttanut muotoaan useamman kerran, kun monet sen versiot ovat osoittautuneet liian työläiksi, vaikeiksi tai kalliiksi toteuttaa.
Olen vuosien kuluessa kokeillut erilaisia pigmentti- ja kuvasiirtotekniikoita puulle ja metallille. Pigmenttisiirtotekniikasta löysin vihdoin Kyynelpuuni aihion ja hieman epämuotoisista vanerinpaloista sopivan orgaanisen pohjan. Useista pienistä uniikkiteoksista koostuva ja aina uusiutuva Hyvän ja pahan kyynelpuu oli ensi kerran esillä Galleria Ratamossa, Jyväskylässä, ensimmäisessä Kyyneltarha-näyttelyssä.
Puu muuttaa muotoaan joka näyttelyssä, ja joka näyttelyssä siihen myös kasvaa uusia hedelmiä, kun vanhat putoavat pois.
Jotkut Kyynelpuun uniikkiteoksista sekä niihin liittyviä tarinoita löytyvät Kyynelpuutarhurin päiväkirja -julkaisusta.
2017 Galleria Ratamo, Jyväskylä
2017 Galleria Kohina, Joensuu
2017 Grafoteekki, Helsinki
2018 Galleria Aarni, Espoo
Mixed media (pigment, pigment transfer, acrylics, charcoal, pigment ink pen, monotype) on plywood
2017-
Unique artworks
The size and price of each piece is mentioned next to each artwork.
(Last one of the measures is depth, not checked!)
(Please note, that not all of the works are symmetrical / don’t have 90 degree corners.)
I started working with large sized Tree of Tears artwork in the beginning of 21th century, but I just didn’t find the essence of the artwork and it didn’t came out as I wanted. During these years the tree has changed it’s form several times, when many versions of it has proven to be too much work, too difficult or too expensive to make.
I have tried out several different pigment and image transfer techniques on different wooden and metallic surfaces, and it was the pigment transfer, which from I finally found the essence of the tree, and the slightly ununiformal plywood a perfect, organic base for them. The Tree of Tears of Good and Evil consists of several unique artworks, and it was first shown in my very first Garden of Tears exhibition at Gallery Ratamo.
The tree is different in every exhibition: each time it has new fruits, at the same time when some previous ones are missing.
Some of the artworks of the series are also published in the Kyynelpuutarhurin päiväkirja book (The Diary of a Tear Gardener, only in Finnish at the moment).
2017 Galleria Ratamo, Jyväskylä, Finland
2017 Galleria Kohina, Joensuu, Finland
2017 Grafoteekki, Helsinki, Finland
2018 Galleria Aarni, Espoo
Vaihvihkainen
Unnoticed
~130 x 130 x 1,2 cm
120 €
Uni
Dream
~150 x 130 x 1,2 cm
Myyty / sold
Huhtikuun itku
An April Cry
28,5 x 15 x 2 cm
Myyty / sold
Jyväskylän taidemuseon kokoelmat / Jyväskylä Art Museum collection
Huurre
Frost
20,5 x 20,5 x 3 cm
Myyty / sold
Jyväskylän taidemuseon kokoelmat / Jyväskylä Art Museum collection
Häivähdys
Glimpse
~20 x 20 x 1,2 cm
180 €
Piilotettu
Hidden
23,5 x 14,5 x 2,5 cm
180 €
Pieni raivo
A Little Rage
29,5 x 21,5 x 1 cm
Myyty / sold
Jyväskylän taidemuseon kokoelmat / Jyväskylä Art Museum collection