Naiset vailla nimeä – Women without names
Paperi: Hahnemühle Photo Rag
36x51cm +marg (paperi 42×59,4cm)
2021
Vedosmäärä 30
480,00 €
Vuoden 2018 loppupuolella pitämäni näyttelyn jälkeen tunsin tarvitsevani vähän taukoa pigmenttimustevedosten tekemisestä, ja ajattelin keskittyä joitakin kuukausia luonnonvärityöhöni ja antotypiavedoksiin. Tauko venähtikin aikomaani pidemmäksi, sitten tuli korona ja kaikenlaista muutakin elämänmullistusta, ja sain parin vuoden apurahan toisentyyppiseen taidetyöhön. Tauko venyi niin pitkäksi, että yhtä-äkkiä tekemiseen tuli kynnys. Siinä missä ennen kuvat vain ilmestyivät mieleeni ja niiden mukana tuli myös toteutustapa, mutta enää niin ei käynyt.
Kunnes sitten eräänä päivänä istuin parvekkeella aamukahvilla ja piirtelin ikään kuin puolihuolimattomasti lehden reunaan pöydälle jääneellä lyijykynällä. Piirros ei kovinkaan paljon muistuttanut lopullista teosta, mutta yksinkertaisessa kasvonpuolikkaassa oli jotakin, mikä palautti takaisin työpöydän ääreen aivan kuin mitään taukoa ei olisi ollutkaan. Asetelmassa oli jotain hyvällä tavalla häiritsevää – minusta tuntuu, että puolikkaissa kasvoissa sain näkymään paljon enemmän kuin kokonaisissa olisi näkynyt.
2022 Aatelistoa ja arjen sankareita, Studiom3, Mikkeli
Printed on: Hahnemühle Photo Rag
36x51cm +marg (paper 42×59,4cm)
2021
Vedosmäärä 30
480,00 €
After my exhibition in the end of year 2018 I felt I needed a break from making pigment ink prints, and I planned to concentrate on my natural dye projects and anthotype for some months. A short break turned out to be longer, then covid-19 happened, as well as all kinds of life-changing things, and then I received a two-year grant for my other kind of artwork. The break finally was so long, that I suddenly found it extremely hard to beging making images again. Before the images just appeared in my mind with the exact idea how to proceed with them, and now it didn’t happen anymore.
Until one day I sat on our balcony having coffee and at the same time I kind of doodled on the marging of a magazine page with a pencil that I found from table. The doodle itself didn’t remind the final artwork, but there was something in a very simple half of a face, that brought me back to my working desk like there hadn’t been any break. There was something very disturbing in my sketch, but in a good way. I feel that in these halves of faces I got to show more than I could have in the whole ones.
2022 Aatelistoa ja arjen sankareita, Studiom3, Mikkeli