Current / Ajankohtaista

Ovet avoinna / Open Doorways

Ovet avoinna - Open Doorways

30 pienen pyöreän uniikkivedoksen sarja
The series of 30 unique round prints

[English text below]

Teosten valmistumisvuosi: 2016
Editio: 1
Koko: Kuva ⌀ 5,4 cm, pinssikehyksineen ⌀ ~6 cm
Tekniikka: Museolaatuinen pigmenttimustevedos laadukkaalle 305g puuvillataidepaperille (Hahnemühle PhotoRag Ultrasmooth).

Jokainen vedos nimetty, numeroitu ja signeerattu kuvan taakse.
Vedokset on istutettu neulalliseen pinssikehykseen, jonka voi kiinnittää takin kaulukseen, laukun läppään tai mihin tahansa tekstiiliin. Pinssikehys on läpinäkyvää muovia (myös signeerauspuoli on nähtävissä) ja se on roiskeenpitävä. Vedokseen käytetyt pigmenttimusteet kestävät kosteutta, mutta paperi voi käpristellä liiallisesta märkyydestä (= kestää kevyen kesäsateen, ei uimista.) Pigmenttien valonkesto on erinomainen, mutta viikkotolkulla kuvaa ei suorassa auringonvalossa (uv-säteilyssä) kannata säilyttää.

Hinta á 25€ (sis. alv 24%)

Vedokset tulevat ensimmäistä kertaa esille ja myyntiin 2016 Habitare-osastollani 3b20.
Osastoni 3b20 Habitaressa / FB-tapahtuma

 

Vuonna 2009 eräs asiakkaani osti Paikkoja joihin paeta -kuvaparin molemmat teokset ja sanoi, että olisipa hienoa, jos voisi pitää teokset aina mukanaan. Jäin miettimään, että mitä, jos voisikin? Mitä, jos teoksen voisi pistää takkinsa rinnukseen kuin pinssin? Olin ostanut aikoinani kuvituspinssejäni varten loppuerän muovisia pinssikehyksiä. Keksin, että voisin toteuttaa samoihin pinssipohjiin pienen sarjan uniikkeja grafiikanvedoksia. Idea Ovet avoinna -sarjasta oli syntynyt.

Valitsin lähtökuvaksi Firenzessä kuvaamani kaarioviaukon, jonka laidat ja askelma olivat jo ajan kovertamat. Se sijaitsi kauniisti kaksivärisesti rapatussa seinässä: rappauksen alaosa oli sinertävän harmaa ja yläosa kellertävän valkoinen, ja värit muodostivat silmissäni horisontin jo ennenkuin idea kuvasarjasta oli edes syntynyt. Aloittaessani työn tiesin, että kaksivärinen seinä voisi pikkuruisessa kuvassa olla häiritseväkin elementti, mutta juuri tuo seinän horisontti kutsui kaukaisuuteen ulottuvat kuva-aiheet luokseen. Aloin työstää pienen pieniä pyöreitä kuvia, joissa saman oviaukon takaa jokaisessa kuvassa näkyisi erilainen maisema. Sillä kerralla projekti kuitenkin jäi kesken.

Työprosessi oli vaikea. Minulla oli selkeä visio, mutta kuvat eivät vain halunneet syntyä. Välillä työ takkusi itse kuva-aiheenkin kanssa, kun tuntui, että ehkä oviaukko olisi sittenkin aiheena vaatinut suuremman pinta-alan kuin mitä läpimitaltaan noin viisisenttisellä ympyrällä on tarjota. Välillä ajattelin vaihtaa aiheen kokonaan johonkin muuhun, mutta ne kokeilut päättyivät nopeasti: oli aika pian selvää, ettei teema voinut olla mikään muu kuin valitsemani oviaukko.

Aina muutaman vuoden välein olen palannut aiheeseen, mutta joka kerta on tuntunut, että aika ei ole ollut oikea. Vasta, kun kesällä 2016 luin, että Habitaren yhtenä teemana on “Ovet auki”, projekti palasi mieleeni, ja jokin puuttuva palanen osui kohdalleen.

Aloitin projektin uudelleen, ja tällä kertaa kuvat vain juoksivat ulos sormenpäistäni. Teknisesti en tehnyt työtäni helpoksi, mutta silti työ itsessään on ollut nautinto – sellaiselta tuntuu, kun vuosikausia odottanut projekti vihdoin pääsee toteutumaan!

Olen tehnyt jokaisen kuvan, leikannut paksua paperia kynsisaksilla (!), kuunnellut kuvilta niiden nimet ja kirjoittanut ne kuvien taakse, numeroinut ne 1/1 ja signeerannut, ja sitten vihdoin asettanut ne pieniin muovisiin pinssikehyksiinsä. Ne ovat nyt valmiita, yksi oviaukko ja kolmekymmentä erilaista maisemaa, valmiina seuraamaan uusia omistajiaan mihin ikinä ne halutaankaan viedä.

Katso kaikki vedokset

Ovet avoinna - Open Doorways

Year: 2016
Edition: 1
Size: Picture ⌀ 5,4 cm; with the badge frame ⌀ ~6 cm
Technique: Museum quality pigment ink print to a high quality 305g cotton art paper (Hahnemühle PhotoRag Ultrasmooth).

Each print is titled, numbered and signed to the backside.
The prints are mounted to a badge frame (with needle), that can be attached to a coat collar, to a handbag flap or to any other textile. Badge frame is made of see-through plastic (also the signature side can be seen through) and water drop-proof. The pigment inks used in printing don’t mind moisture at all, but the paper may curl up if it gets too wet (= nothing won’t happen in a slight summer rain, but don’t take it to swim with you.) The lightfastness of the pigment inks is excellent, but don’t keep the picture in straight sunlight (UV radiation) for weeks.

Price á 25€ (incl. vat 24%)

The prints will be first shown and sold at my 2016 Habitare booth 3b20.
My booth 3b20 in Habitare / FB event

In 2009 one of my clients bought Places To Escape pair of prints, and said, how nice it would be, if she could keep the pictures always with her, wherever she would go. I started to think: what if you could? What if you could just pin the artwork in your jacket like a badge. Some time before I had bought some blank plastic badges for my illustration work. I realized that I could use the same badges to make a small series of unique prints. The basic idea of the Doorways series was born.

For the base for my artwork I selected a photo that I had taken in Florence, of an arched doorway, whose sides and doorstep had already been nibbled away by time. The door was placed in a wall which was plastered beautifully with two tones: the bottom of the wall was bluish grey and the top of it yellowish white, and those colours and the way they were lined, formed the horizon in my eyes – already a long time before I even had the idea of the print series. When I started my work, I knew that the two toned wall could even be a disturbing element on this small picture, but it was the horizon of the wall that invited the still unseen pictures to it, reaching to distances. So, I started to work with these tiny round pictures, where there was the same doorway in each of them, looking into different view in every picture. That time, I didn’t finish the process, however.

The process was difficult. I had a clear vision, but those pictures just didn’t come out. Once and a while I even fought the theme itself: I felt that maybe the doorway as a theme would have really needed a lot larger area than what a small round paper of with a five centimeter diameter could offer. Occasionally I thought about changing the subject totally to another one, but those experiments ended fast: it was too clear, that the theme of the series couldn’t be any other than the doorway I had already selected.

I have returned to the process every couple of years now and then, but each time I have felt that the time hasn’t been right. It was not until in summer 2016, when I read that one of the Habitare themes is ‘Doors Open’, when I remembered my project, and some missing piece found its place.

So, I started the project again, and this time the pictures just poured out fluently. Technically I have not made the easiest choices, but still the work itself has been filled with joy – like how it feels, when some project, waiting for years to happen, finally takes its place.

I have made each picture one by one, printed them, cutted them with nail scissors, listened to what their titles should be and then titled them, numbered them 1/1 and signed them, and then finally placed them into their small plastic badge frames. Here they are, one doorway with 30 different sceneries, ready to follow their new owners to wherever they prefer to take them.

View all the prints of the series

Ovet avoinna - Open Doorways

0