Päivi Hintsanen: Särkynyt – Broken
Aloin työstää suurikokoista Kyynelpuu -teoskokonaisuutta 2000-luvun alkupuolella, mutta lukuisista yrityksistä huolimatta työstä ei vain tullut sellaista kuin halusin. Vuosien aikana Kyynelpuu on muuttanut muotoaan useamman kerran, kun monet sen versiot ovat osoittautuneet liian työläiksi, vaikeiksi tai kalliiksi toteuttaa.
Olen vuosien kuluessa kokeillut erilaisia pigmentti- ja kuvasiirtotekniikoita puulle ja metallille. Pigmenttisiirtotekniikasta löysin vihdoin Kyynelpuuni aihion. Useista pienistä uniikkiteoksista koostuva ja aina uusiutuva Hyvän ja pahan kyynelpuu oli ensi kerran esillä Galleria Ratamossa, Jyväskylässä, ensimmäisessä Kyyneltarha-näyttelyssä.
Puu muuttaa muotoaan joka näyttelyssä, ja joka näyttelyssä siihen myös kasvaa uusia hedelmiä, kun vanhat putoavat pois.
EN |
I started working with large sized Tree of Tears artwork in the beginning of 21th century, but I just didn’t find the essence of the artwork and it didn’t came out as I wanted. During these years the tree has changed it’s form several times, when many versions of it has proven to be too much work, too difficult or too expensive to make.
I have tried out several different pigment and image transfer techniques on different wooden and metallic surfaces, and it was the pigment transfer, which from I finally found the essence of the tree. The Tree of Tears of Good and Evil consists of several unique artworks, and it was first shown in my very first Garden of Tears exhibition at Gallery Ratamo.
The tree is different in every exhibition: each time it has new fruits, at the same time when some previous ones are missing.
SEP
2017